Com entrenador, una vegada que va passant el
temps, i l’experiència et va formant, veus grans diferències en les maneres d’afrontar
les situacions que es presenten en cada repte de cada temporada.
Crec, de
manera convençuda, que s’han de diferenciar dos tipus d’entrenadors: el
formador i l’entrenador. El primer, vinculat a les categories de formació, ha
de saber trobar l’equilibri entre la formació educativa i la formació esportiva
del jugador o jugadora. Ha de tenir clar que està formant esportistes i
posteriorment competidors i el fet està en demostrar que els jugadors poden
tenir uns valors el suficientment forts basats en els respecte, l’esforç i el
saber guanyar i el saber perdre. I l’entrenador ha de ser el primer en
demostrar i actuar en funció d’aquest valors.
Fet aquest important aclariment,
sempre hi ha moments que la vida et posa proves que has de superar i recentment
ha hagut una. Un dels preceptes bàsics es fer que tots els jugadors tinguin respecte
als rivals, respecte als equips amb qui es juga, al públic, i en especial a l’àrbitre.
I es que crec, amb vehemència, que s’ha d’ajudar als àrbitres, primer per que
crec que, en general no estan respectats, i segon per que la seva feina es molt
difícil de fer, i si la fan be, el basquetbol en general, ho agraeix.
Fa poc
vaig tenir que assumir “una prova de fe” davant d’un àrbitre i la seva peculiar
forma de fer-se notar i no us assenyalaré les diferents situacions per que no
crec que sigui necessari, i per que no em ve de gust recordar tantes
desafortunades actuacions, però si que resumiré la situació produïda. El cos
tècnic rival va aprofitar tot el que no li permet el reglament i que si els hi
va permetre l’àrbitre, per treure avantatge, en un partit on van perdre per una
diferència considerable i no els va importar fer-ho perdent de 5, de 10 o de 30
punts. Un àrbitre que va valorar positivament la mala educació, el mal exemple
i la confusió feta per l’equip visitant en un partit sense història, donant
concessions de reglament.
I després del partit, alguns entrenadors i alguns
pares em preguntaven: per que hem de respectar la figura arbitral si, en aquest
cas, no respecte a qui el respecte i afavoreix a qui si el menysprea?..... La meva resposta va ser clara. S’ha de tenir
clar el que s’ha de fer i creiem que la política actual es la més correcta per
aconseguir la millor persona i el millor jugador. Però dintre meu, la temptació
es trobava davant. La indefensió i la frustració de ser maltractat em van
portar a tenir una xerrada amb l’àrbitre sobre el tema, i la passivitat en l’atenció
i la manca d’empatia seva, em va ajudar a centrar-me en l’objectiu inicial.
La
generalització no es bona, i aquesta temptació ha de ser vençuda per tots el
entrenadors de les categories de formació. No es difícil fer-ho, només heu de
pensar en tots els jugadors i jugadors que heu tingut i valorar si el pla
inicial es bo o no i això ja depèn de cada formador .... o entrenador.
La tentación está delante
Como entrenador, una vez que va pasando el
tiempo, y la experiencia te va formando, ves grandes diferencias en las maneras
de afrontar las situaciones que se presentan en cada reto de cada temporada.
Creo, de manera convencida, que se tienen que diferenciar dos tipos de
entrenadores: el formador y el entrenador. El primero, vinculado a las
categorías de formación, tiene que saber encontrar el equilibrio entre la
formación educativa y la formación deportiva del jugador o jugadora. Tiene que
tener claro que está formando deportistas y posteriormente competidores y el
hecho está al demostrar que los jugadores pueden tener unos valores lo
suficientemente fuertes basados en el respeto, el esfuerzo y el saber ganar y
el saber perder. Y el entrenador tiene que ser el primero al demostrar y actuar
en función de estos valores.
Hecha esta importante aclaración, siempre hay
momentos que la vida te pone pruebas que tienes que superar y recientemente ha
habido una. Uno de los preceptos básicos es hacer que todos los jugadores tengan
respecto a los rivales, respeto a los equipos con quienes se juega, al público,
y en especial al árbitro. Y es que creo, con vehemencia, que se tiene que
ayudar a los árbitros, primero por que creo que, en general no están
respetados, y segundo por que su trabajo es muy difícil de hacer, y si lo hacen
bien, el baloncesto en general, lo agradece.
Hace poco tuve que asumir “una
prueba de fe” ante un árbitro y su peculiar forma de hacerse notar y no os
señalaré las diferentes situaciones por que no creo que sea necesario, y por
que no me apetece recordar tantas desafortunadas actuaciones, pero si que
resumiré la situación producida. El cuerpo técnico rival aprovechó todo lo que
no le permite el reglamento y que si se los permitió el árbitro, para sacar ventaja,
en un partido donde perdieron por una diferencia considerable y no les importó
hacerlo perdiendo de 5, de 10 o de 30 puntos. Un árbitro que valoró positivamente
la mala educación, el mal ejemplo y la confusión hecha por el equipo visitante
en un partido sin historia, dando concesiones de reglamento.
Y después del
partido, algunos entrenadores y algunos padres me preguntaban: ¿por que tenemos
que respetar la figura arbitral si, en este caso, no respeta a quien le respeta
y favorece a quién si lo desprecia?..... Mi respuesta fue clara. Se tiene que
tener claro lo que se tiene que hacer y creemos que la política actual es la
más correcta para conseguir la mejor persona y el mejor jugador. Pero dentro de
mí, la tentación se encontraba delante. La indefensión y la frustración de ser
maltratado me llevaron a tener una charla con el árbitro sobre el tema, y la
pasividad en la atención y la carencia de empatía suya, me ayudó a centrarme en
el objetivo inicial.
La generalización no es buena, y esta tentación tiene que
ser vencida por todos el entrenadores de las categorías de formación. No es
difícil hacerlo, sólo tenéis que pensar en todos los jugadores y jugadores que
habéis tenido y valorar si el plan inicial es bueno o no y esto ya depende de
cada formador .... o entrenador.
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